Nyhetsarkiv

2018-06-27

Glad midsommar

2018-05-17

Nyhetsbrev maj 2018

2017-11-15

Cask Owners Edition

2017-05-23

Nyhetsbev maj 2017

2016-04-15

Nyemission 2016

2016-03-07

Nyhetsbev mars 2016

2015-07-01

Årsstämman 2014

2015-04-11

Nyhetsbrev maj 2015

2014-10-09

Nyemission 2014

2014-07-03

Besök från Hven

2013-09-06

Drygt 500 besökare

2013-07-15

Årsstämman 2013

2012-08-20

Kvarnen på plats

2012-07-06

Nyhetsmorgon i TV4

2012-06-28

Årsstämman 2012

2011-11-10

Svenska Whiskyresan

Nominerade till Svenska Designpriset 2018

Gotland Whisky och KNAK nominerade till Svenska Designpriset!
För andra året i rad är den gotländska succé-whiskyn Isle of Lime nominerad till Svenska Designpriset. Det är den uppmärksammade och unika designen på Gotland Whiskys första officiella utgåvor ”Isle of Lime Roma” och ”Isle of Lime Midaik” som är nominerade.

Det är den gotländska formgivaren Edvin Holm, Art Director på reklambyrån KNAK som tillsammans med Gotland Whisky ligger bakom den uppmärksammade designen.

För Edvins del är det tredje gången han nominerats till det prestigefulla priset. 2015 gällde det etiketterna för bryggeriet Hop Shed Brewery och 2017 var det Gotland Whiskys Isle of Lime - Shareholders Edition som gick hem hos juryn.

– Förra året var det 22 som nominerats bland de flera hundra bidrag som ansökt till tävlingen. I denna stenhårda konkurrens hamnade vi då på en hedervärd 8:e plats. Förhoppningsvis går det än bättre i år, säger Edvin Holm.

Bakom arbetet med att ta fram unika formspråket till Gotland Whiskys förpackningar ligger ett flerårigt samarbete mellan Edvin och företaget.

– Det vi eftersträvade när vi tog fram designen till Isle of Lime var att vi ville särskilja oss bland de andra varumärkena på hyllan. Idén var ett långsiktigt designkoncept som skulle andas Gotland och vara tidlöst. Med tanke på att embryot till designen togs fram för mer än tio år sedan känns det som vi lyckats, säger Björn Pettersson, marknadschef på Gotland Whisky.

När Isle of Lime Roma lanserades i augusti 2017 ringlade en lång kö utanför Systembolaget i Visby och totalt såldes den första dagen drygt 5000 flaskor över hela landet. Hela utgåvan som uppgick till 11 500 exemplar var slutsåld efter sex veckor.

– Jag tror att anledningen till succén är en kombination av mångårig kommunikativ bearbetning av aktieägare och potentiella konsumenter samt att vi konsekvent jobbat med råvaror och utrustning av bästa kvalité. Designen av den unika flaskformen och de fantastiska etiketterna Edvin jobbat fram har självklart bidragit till framgången, avslutar Björn Pettersson.

Svenska Designpriset är en tävling i design som är öppen för alla som arbetar med grafisk design, formgivning och inom liknande kreativa områden. Förutom en jury är det svenska folket som har möjlighet att rösta fram bra design.

Mellan den 10-16 september kan man rösta på sin favorit på designpriset.se

Gotland Whisky • Sockerbruket 622 54 Romakloster • Tel: +46 498 27 29 00 • Mail: info@gotlandwhisky.se